Traian Vuia
Traian Vuia (n. 17
august 1872, Bujoru, comitatul Caraș-Severin, Austro-Ungaria
- d. 3 septembrie 1950, Bucureşti, România) a
fost un inventator român, pionier al aviaţiei mondiale. Pe data de 18 martie 1906
el a realizat primul zbor autopropulsat (fără catapulte sau alte mijloace
exterioare) cu un aparat mai greu decât aerul.
Traian Vuia s-a
născut în 1872 în satul Surducu Mic (parte a fostei comune Bujoru,
astăzi Traian Vuia, judeţul Timiș) din (fostul comitat) Caraş-Severin, Austro-Ungaria.
Părinţii săi au fost preotul Simion Popescu şi Ana Vuia. A urmat cursurile
primare la Bujor (azi Traian Vuia) şi Făget. Între 1884 şi 1892, urmează liceul la
Lugoj. Aici
petrece mult timp în mijlocul familiei lui Coriolan Brediceanu, care-l va sfătui, ajuta şi
încuraja mai târziu în cariera sa. Vuia dovedeşte de când urma cursurile
primare, şi apoi secundare, o atracţie irezistibilă şi o predilecţie pentru
mecanica aplicată. La zece ani asistă la primele manifestări cu caracter
aviatic, iar micul Vuia dezvoltă o pasiune pentru zmeie. El urmăreşte atent
detaliile lor şi încearcă să construiască altele mai perfecţionate. Ajuns la
liceu, Vuia îşi însuşeşte noţiuni de fizică şi mecanică şi nu se mai mulţumeşte
să construiască zmeie ci încearcă să explice ce se petrece în jurul aparatului,
forţele care acţionează la lansarea şi menţinerea lui în aer, condiţiile de
echilibru, etc. După absolvirea bacalaureatului în 1892, Vuia pleacă la Budapesta
pentru a se înscrie la Politehnică. A urmat pentru un an cursurile
Politehnicii, secţia mecanică, la seral. Neavând destui bani, se va înscrie la
Drept şi va practica în birouri de avocatură din Banat pentru a-şi
putea asigura mijloacele de trai. Astfel o bună parte din studenţia lui Vuia
este deviată de la adevăratele lui aspiraţii şi aptitudini. Tânărul reuşeşte
însă şi în domeniul ştiinţelor juridice. La 6 mai 1901, Traian Vuia îşi
ia doctoratul în Ştiinţe Juridice cu teza: "Militarism şi industrialism,
regimul de Status şi contractus". După terminarea facultăţii Traian Vuia
se întoarce la Lugoj. Aici continuă să studieze problema zborului uman şi
începe să-şi construiască primul aparat de zbor, pe care-l numeşte aeroplan-automobil.
Din cauza lipsurilor financiare, nu reuşeşte să-şi ducă la capăt proiectul şi
decide în schimb să plece la Paris, în iulie 1902. Vuia spera că aici va găsi pe cineva interesat să-i finanţeze
proiectul, mai ales a pasionaţilor de aerostate însă
s-a lovit de mult scepticism asupra ideii că o maşină zburătoare cu o densitate
mai mare decât cea a aerului ar putea zbura. Vuia merge la Victor Tatin, un
cunoscut teoretician care construise în 1879 un model
experimental de aeroplan. Tatin este imediat interesat de proiect dar încearcă şi
să-l convingă pe Vuia că nu este nimic de făcut pentru că-i lipseşte un motor
adecvat şi este instabil. Vuia însă continuă să-şi promoveze proiectul şi-l
trimite Academiei de Ştiinţe de la Paris pe 16
februarie, 1903,
prezentând posibilitatea de a zbura cu un aparat de zbor mai greu decât aerul
cât şi procedura de decolare. Academia îi respinge proiectul cu motivaţia că ar
fi prea utopic, cu menţiunea că: Problema zborului cu un aparat care cântăreşte
mai mult decât aerul nu poate fi rezolvată şi nu este decât un vis. În ciuda
acestor obstacole, Vuia nu renunţă la proiect şi se înscrie pentru un brevet,
acordat pe 17
august 1903 şi
publicat pe 16 octombrie 1903. Invenţia brevetată se numeşte aeroplan
automobil. La 4 august 1919 a fost iniţiat, în loja masonică pariziană „Ernest Renan”, împreună cu Alexandru Vaida-Voievod şi cu ceilalţi
membri ai delegaţiei române participanţi la Conferinţa de Pace de la Paris.
Un comentariu:
Foarte interesant!
Trimiteți un comentariu